Mire figyeljünk, ha szabadságra megyünk?
Pihenésre minden munkavállalónak szüksége van, azonban a szabadságolások szempontjából úgymond legnépszerűbb időszakokban sem állnak le teljesen a cégek, azaz valakinek akkor is dolgoznia kell. Épp ezért érdemes tudni, hogy mire érdemes figyelni munkavállalóként, ha azt szeretnénk, hogy minden gördülékenyen menjen távollétünk során, és a jó munkaviszony is megmaradjon.
A cégvezetők szerencsére egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy a szabadságokat megfelelően, minél korrektebb módon kezeljék. Persze ez a saját érdekük is, hiszen így a cég megfelelő működését igyekeznek garantálni. Ugyan a szabályok sokszor nincsenek kőbe vésve, azaz nincsen erre hivatalos belső szabályzat, de azért új munkatársként érdemes már az elején rákérdezni a protokollra, hogy később még véletlenül se érjen meglepetés vagy félreértés.
Fontos, hogy a szándékodat a lehető leghamarabb jelezd, ha szabadságra szeretnél menni. Így mindenkinek kellő ideje lesz felkészülni, és a főnök sem fog neheztelni rád, vagy éppen megtagadni a kérésedet. Persze lehetnek olyan, nem várt helyzetek, amikor kénytelen vagy egyik pillanatról a másikra szabadnapot kivenni, és ezt nem tudod előre jelezni.
Az sem mindegy, hogy milyen hangulat fogad majd, ha visszatérsz. Ezért szabi előtt vedd át sorban milyen feladatokért vagy felelős! Priorizáld a legfontosabbakat, és gondold át, hogy ezek a feladatok mekkora erőforrást és mennyi időt vesznek igénybe. Ezt néhány perc alatt össze lehet szedni egy dokumentumba, mégis sokat segíthet a téged helyettesítőknek, hogy átlássák a napi teendőket.
Rutinos cégeknél bevett gyakorlat, hogy szabadságolás esetén a munkatársak átadási dokumentumot írnak, ami tartalmaz minden témához kapcsolódó információt. A felettes ezt leellenőrzi, amivel sok későbbi félreértést, vitát, elégedetlen ügyfelet lehet kivédeni. Érdemes a szabadság előtti napokban röviden átbeszélni az átadott teendőket a munkatársakkal és megkérdezni tőlük, hogy minden érthető-e számukra.
Bizonyára te is kaptál már olyan automata válasz e-mail-t, amelyben a címzett fél előre megírta, mettől meddig nem lesz elérhető. De vajon megadta bármilyen illetékes munkatársa elérhetőségét? Sokszor ez a fontos infó kimarad a levélből, az ügyfélnek pedig fogalma sincs, kihez forduljon. Időben tájékoztass mindenkit, akivel legalább heti szinten tartod a kapcsolatot. Főleg a kiemelt ügyfeleket! Ne felejtsd el a céges telefonodon beállítani a hívásátirányítást, de előtte egyeztess azzal a kollégáddal, akinek a számára a hívásaidat átirányítanád.