Generációs konfliktusok a munkahelyen
A téma aktuálisabb, mint valaha, hiszen napjainkban az X és az Y generáció képviselői dominálják a munkaerőpiacot, a baby boomerek közül sokan már nyugdíjasok.
Ne tagadjuk, az idősebbek már az Y generációba tartozó kollégák hozzáállását is nehezen viselték, de közben kopogtatnak a Z generációsok, akik aztán egészen másként képzelik el a munka világát, a karrierépítést, mint a többiek. Élményeket keresnek a munkahelyen.
Bizonyos feladatokat például egyszerűen nem hajlandóak elvégezni, s egyre fontosabb számukra a rendszeres személyes kommunikáció, s a hangvétel, amivel hozzájuk fordulnak. Unalmas e-mailekkel és órákig tartó meetingekkel nem fogjuk megnyerni magunknak ezt a korosztályt.
A fiatalabbakra egyébként az is igaz, hogy a legfontosabb lojalitási faktoruk a vezetőjük, emiatt kulcskérdés a megfelelően képzett, empatikus munkatársak foglalkoztatása vezető beosztásban, mert az új generáció – akiknek a tiszteletét ki kell érdemelni – könnyen vált, ha nem érzi komfortosan magát egy munkahelyen.
A fentiek is jól példázzák, hogy mára nem csupán a HR feladata megtartani a munkaerőt. Olyan szervezeti kultúrára van szükség, ami a dolgozók elégedettségét is a középpontba helyezi. Több generáció igényeit összehangolni persze nem egyszerű feladat, de őszinteséggel és nyílt kommunikációval lehet azért sikereket elérni.