Toxikus kollégák a munkahelyen
Sajnos minden munkahelyen, minden csapatban lehetnek demotiváló emberek, akik elrontják a hangulatot, kibeszélnek másokat, s bizony akadályozzák a közös munkát. Az agresszívan, néha sértő módon kommunikáló embereket nevezzük toxikus kollégáknak, mert rontják a dolgozók teljesítményét és közérzetét egyaránt.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy miképp lehet felismerni az ilyen embereket? Nos, a diszfunkcionális viselkedés többféleképpen megnyilvánulhat. Akad olyan, aki folyton elégedetlen valamivel: a feladatokkal, az ügyfelekkel, a fizetéssel, a vezetőséggel vagy a kollégákkal. Minden ötletet kapásból leszól, a szabályokat pedig sosem tartja be. A másik ilyen figura a munkamániás, aki a hét minden napján, 24 órában dolgozik. Esténként bent marad az irodában, hétvégén is melózik, s ráadásként előszeretettel szól be azoknak a kollégáknak, akik a munkanap végén elhagyják az irodát.
Biztosan mindenkinek ismerős személyiség a pletykás kolléga, akit kizárólag az intrika foglalkoztat, és aljas dolgokat terjeszt a kollégáiról. Ő az, aki szándékosan konfliktusokat provokál, megtéveszt, és manipulál. Szintén sokan találkozhattak már a magát kis főnöknek képzelő munkatárssal, aki folyamatosan belemászik mások dolgába, s felesleges tanácsokkal lát el mindenkit. Általában ezek azok az emberek, akik a leghosszabb ideje dolgoznak a cégnél, és már nem fejlődnek szakmailag, de fontosabbnak gondolják magukat a többieknél.
Érdemes még említést tenni a lustákról, akik folyamatosan kerülik a munkát, és csak a határidő elteltével adják le feladatokat. Személyes ügyeket intéznek az irodában, s rendre kivonják magukat a közös munkából. A legrosszabbak azonban az agresszorok, akik bántalmazó hajlamú, másokat lealacsonyító kollégák. Sértegetnek, rendszeresen felemelik a hangjukat, látványosan neheztelnek másokra.
Hogyan lehet együtt dolgozni az ilyen emberekkel? Ha HR-esként észreveszed ezeket a jeleket, akkor figyelmet kell fordítanod az óvintézkedések kidolgozására és alkalmazására. Tanulmányozd a korábbi munkáit: milyen gyakran váltott munkahelyet, milyen ajánlásokat kapott korábbi munkáltatótól. Esetleg keress rá a közösségi oldalakon – így képet kaphatsz arról, hogyan kommunikál másokkal. Figyeld a próbaidőszak alatt is azt, hogy miképp kommunikál a kollégákkal, milyen gyorsan alkalmazkodik a csapathoz, milyen pozíciót foglal el, s hogyan reagál a kritikákra. A mérgező kommunikáció kívülről azonnal észrevehető lesz.
Vezetőként meg kell értened, hogy egy mérgező személy negatív hatása semlegesíti a jó alkalmazottak előnyeit. Még akkor is igaz ez, ha az érintett alkalmazott produktívnak tűnik, sok munkát végez, és mindig jól csinálja a feladatát. A csapat légkörére gyakorolt negatív hatása azonban megakadályozza, hogy mások teljes odaadással dolgozhassanak. Érdemes felmérni, hogy mekkora kárt okoznak, vagy akár még azt is, hogy meg kell-e szabadulni ezektől az alkalmazottaktól.
Kollégaként a legfontosabb, hogy húzz szigorú határokat! Mutasd meg, hogyan lehet veled kommunikálni, és hogyan nem; milyen témákról lehet beszélni, és melyekről nem szeretnél. Állj ki magadért, s akkor visszavonulót fújnak a toxikus munkatársak.