Amíg a 2010-es években viszonylag könnyen ment a toborzás a cégek többségénél, addig az elmúlt két évben több okból is nehezebb feladat előtt áll a HR. Annyi azonban továbbra is biztos, hogy a leghatékonyabb toborzás az, ha a kollégák viszik jó hírét a cégnek.
Az egyik probléma – és ez általánosságban elmondható – az, hogy a munkavállalók mobilitása csökkent, így minden cégnek elsősorban a helyben élő munkavállalókat kell megszólítania. Igaz ez a magasan kvalifikált és tapasztalt szakemberekre, speciális területen dolgozókra is, ám őket továbbra is nehéz megtalálni és a cégekhez csábítani.
A hatékonyság érdekében aktív toborzóként meg kell jelenni az álláspiacon, tudatosan kell építeni egy társaság piaci jelenlétét és láthatóságát is. A gazdasági nehézségek közepette is meg kell próbálni versenyképes csomagot biztosítani a munkavállalóknak. A jövedelem mellett olyan juttatási csomagot, amelyben lehet például szolgáltatás-alapú egészségbiztosítás, a házasságkötéskor, vagy gyermek születésekor adott utalvány vagy épp nyári táborozási lehetőség. Ezek mind olyan, gyakran nem csak pénzben kifejezhető elemek, amelyek azt erősítik a dolgozóikban, hogy a munkahelyük gondoskodik róluk, odafigyel rájuk.
Ez utóbbi talán a legfontosabb, hiszen erősíti a lojalitást, a céghez való érzelmi kötődést. Jó példa erre egy cég, amelyik a covid-járvány kitörésekor vitamincsomagokat juttattak el a dolgozóknak, a gyermekes családokat pedig plusz szabadnapokkal segítették. Máshol pedig a tartós betegségben szenvedő kollégák számára biztosítanak úgymond menekülő utat. Annak érdekében, hogy felgyógyulásuk alatt is hasznosnak érezzék magukat, könnyített munkavégzést ajánlanak nekik.
Érdemes figyelni a belső kommunikációra. Lehet tartani például dolgozói fórumokat, ahol közösen vitathatják meg a problémákat a munkavállalók. Kéréseiket, javaslataikat pedig illik figyelembe is venni egy-egy döntés során.
Mindezek együtt eredményezhetik azt, hogy elégedettek lesznek a dolgozók. A legjobb toborzási módszer ugyanis továbbra is az, ha a munkavállalók viszik a cég hírnevét és szívesen ajánlják a céget másoknak is. A kulcs a munkavállalói elkötelezettség magas szinten tartásában és ezáltal a munkaerő megtartásában rejlik.